Testen na reparatie

Testen na reparatie

De klant test haar Suzuki GSX-R 600 na een uitgebreide reparatie op de Dynojet.

Klant komt bij ons met de klacht dat de motor een Suzuki GSX-R600 K6 op allerlei momenten vermogen inhoud tijdens het rijden, en soms ook uitvalt. En dan soms ook niet meer aan wil gaan.

Daarnaast word de motor behoorlijk warm, de elektrische fans blijven vaak en lang draaien, ook bij normaal rijden.

Ze is eerder bij een paar andere motorzaken geweest. Daar is 2 keer de spanningsregelaar vervangen en ook diverse keren de accu.

Ze geeft aan dat ze hierdoor heel onzeker is gaan rijden, en of wij kunnen kijken wat het probleem is.

We hebben de motor ingenomen en zijn deze gaan onderzoeken.

In eerste instantie lijkt het of de motor normaal functioneert op de testbank. We merken dat de oppakken van het vermogen soms iets een aan / uit effect heeft, maar al het vermogen is er.

De motor heeft een Power Commander III, en als we deze uitlezen zien we dat deze niet altijd de positie van de  throttle body sensor goed leest. We leren deze positie van de sensor in en controleren of er foutcodes zijn opgeslagen in de ecu van de motor.

De ecu heeft geen foutmeldingen opgeslagen, en we gaan dus weer een run maken. Tijdens de run houden we de Power Commander in de gaten en het lijkt nu goed te gaan.

Wat ons niet lekker zit is dat er al zoveel keer de spanningsregelaar is vervangen.

Als we de spanning van de accu meten is deze 12,1 Volt en tijdens het draaien van de motor 12,3 Volt, dit is te weinig om de accu goed op te laden.

We meten nu eerst maar de spanning die de dynamo afgeeft. We meten net 35 Volt tussen de 3 draden van de stator. Dit is volgens de specificatie van Suzuki te laag deze zouden ruim 70 volt moeten zijn.

Na het vervangen van de stator hebben we een juiste spanning van ruim 85 Volt.

We maken weer en run en het probleem van de throttle body sensor is terug. De Power Commander is weer van slag maar nu registreert de ecu wel een fout van de sensor en ook van de aansturing van de vlinderklep in de uitlaat.

De klant heeft dus gelijk, de motor doet soms rare dingen en houd in.

We hebben de sensor en  vlinderklep aansturing vervangen, en in overleg met de klant meteen een grote beurt uitgevoerd inclusief controleren klepspeling. We zagen meteen het probleem van het warm worden. De radiator was erg beschadigd en is ook meteen vervangen.

De motor loopt nu weer erg mooi en heeft geen problemen meer.

Als laatste hebben we de klant de motor laten testen door zelf een run op de Dynojet te laten maken, zodat ze weer vertrouwen krijgt in haar motor.

Heeft u ook een lastig probleem met de motor of brommer kom eens langs dan kunnen we kijken of we dit kunnen oplossen.

Onze nieuwsbrief

Monsterseweg 30
2291 PB Wateringen
06-20405568

OPENINGSTIJDEN
Zaterdag 10.00 - 16.00 uur
Woensdag 16.00 - 22.00 uur
En op afspraak


© Dynojet Westland