Suzuki T500 van Peter

Peter’s project

Een Suzuki T 500 volledig aangepast door Peter maar nu moet deze goed afgesteld worden.

Peter heeft een afspraak met ons gemaakt voor een run op onze testbank met zijn Suzuki T500.

Dit is een 500cc 2takt motor, Peter heeft deze zelf helemaal aangepast en wil weten of deze goed presteert. We hadden snel door dat het iets meer zou zijn dan een standaard run op de testbank, de Suzuki liep niet heel erg mooi en rookte erg veel. Na een korte verkennende test zagen we dat de ontbranding in de 2 cilinders niet gelijk was, en dat deze zover afweek dat we geen run wilde maken.

Werkwijze

Eerst maar een met Peter praten wat hij allemaal heeft aangepast en dat was best veel we hebben dan ook te maken met een echte techneut die het leuk vind om alles aan te passen, en het ook allemaal zelf te doen. We kregen ook te horen dat hij al bij andere bedrijven met een testbank was geweest, en het tot dan niemand het gelukt was om zijn motor goed afgesteld te krijgen.

Dit zijn voor ons uitdagingen die we graag aan gaan!

We hebben eerst een werkwijze met Peter afgesproken, alle onbekende zelf aangepaste spullen controleren zodat er steeds minder variabelen zijn en we gecontroleerd de motor kunnen afstellen.

Peter wilde graag zelf sleutelen aan de motor en dat was wat ons betreft goed. Als eerste hebben we de carburateurs gecontroleerd hier bleken als eerste dat de zelf gemaakte gasschuiven niet gelijk waren.

Testen en aanpassen

In overleg met Peter bepaald hoe de hoek van de gasschuif moest worden. Deze is op de freesbank door Peter aangepast. Tevens zijn de gasnaalden  vervangen omdat deze ook niet gelijk waren.

Nadat alles weer gemonteerd was, een eerste echte run op de testbank. Hieruit bleek dat de sproeiers niet juist waren. Peter was van plan deze eerst zelf te maken maar uiteindelijk zijn deze aangeschaft.

Na montage van de nieuwe sproeiers en het verhelpen van de valse lucht komt de T500 echt tot leven op de testbank zagen we duidelijk een groot verschil. Zeker wanneer de throttle jets in actie komen neemt het vermogen toe.

Nu maar even een rondje op de straat rijden, Peter komt mu echt achter het vermogen van zijn motor het voorwiel komt zeer snel omhoog dit had Peter zeker niet verwacht, en best geschrokken dat er zo veel vermogen in zit, zeker als je weet dat de T500 trommelremmen heeft.

Peter wil na dit mooie resultaat zijn speciale racekoppen monteren en gaat hier mee aan de slag.

Nu weer een testrun na de montage, en zien meteen dag er valse lucht wordt aangezogen, Peter verhelpt dit en we starten weer een run op de testbank. We zijn in eerste instantie benieuwd of de lucht/benzine verhouding nog goed staat. We zijn hier tevreden over en gaan een run maken waarbij we door de versnellingen gaan. We zien dat dit erg vlot gaat en als we de gegevens bekijken zien we dat de T500 in gemiddeld 0,7 sec per versnelling alle versnellingen af gaat dat is erg snel.

Peter gaat nu zelf zijn airbox aanpassen, en zijn tandwielen en ketting vervangen. We spreken af dat hij in het voorjaar weer terug komt en dat we dan weer verder gaan.

Heb jij ook een leuk project waarbij we je kunnen helpen met onze kennis? Neem dan contact met ons op.

Onze nieuwsbrief

Monsterseweg 30
2291 PB Wateringen
06-20405568

OPENINGSTIJDEN
Zaterdag 10.00 - 16.00 uur
Woensdag 16.00 - 22.00 uur
En op afspraak


© Dynojet Westland