Carburateurtechniek

Kort door de bocht

Een carburateur is in feite niet veel meer dan een koker waar lucht doorheen stroomt. In de koker is een vernauwing aangebracht. Precies in die vernauwing zit een smal buisje, met de opening naar boven. In dit buisje -de sproeier- staat de benzine precies tot aan de rand. Wanneer er lucht door de carburateur stroomt, ontstaat er een onderdruk die de benzine uit de sproeier zuigt. Die kan dan in de langsstromende lucht verdampen. Om het benzineniveau precies tot aan de rand van de sproeier te houden, is de sproeier verbonden met een groter reservoir, dat naast de luchtkoker is geplaatst. In dit reservoir zit een drijver – de vlotter – die is verbonden met een klepje in de benzinetoevoer. Doordat de drijver op de benzine blijft drijven, drukt deze het klepje vanzelf dicht als het benzineniveau precies hoog genoeg is gestegen.

Afstellen

Het afstellen van een carburateur kan een lastige klus zijn zonder testbank.

Op veel van de fora lees je dat je moet rijden en dan naar de kleur van de bougie moet kijken of het benzine/lucht mengsel juist is.

Met onze testbank kunnen we dit veel eenvoudiger en nauwkeuriger doen, we meten tijdens het testen op de vermogensbank de uitlaatgassen.

Het afstellen met of zonder testbank blijft gelijk bij een carburateur.

De ontsteking moet als eerste goed staan.

Na controle op slijtage of vervuiling beginnen we eerst met het niveau van de vlotterbak af te stellen om te zorgen dat de sproeier niet te veel of te weinig brandstof krijgt.

Daarna selecteren we een gemiddelde sproeier (dat is voor elke brommer of motor anders) en zetten we de naald in de middelste stand.

Met deze grove instelling gaan we testen.

Eerst controleren op valse lucht, bij valse lucht is een carburateur niet goed af te stellen.

Bij een opstelling met meerdere carburateurs stellen we deze eerst synchroon af.

Door vanuit een laag toerental vol gas te geven kunnen we horen of de hoofdsproeier te groot of te klein is. Bij veel carburateurs is er maar 1 sproeier maar sommige carburateurs hebben er wel 3.

We kijken ondertussen naar de waardes van de AFR= Lucht brandstof verhouding, de waarde mag nooit boven de 12,5 / 13 komen bij een waarde hoger is het mengsel te schraal en zal de zuiger vastlopen.

Als waarden redelijk goed staan kunnen we een test-run uitvoeren om meer te zien over vermogen en eventuele rare dipjes in de grafiek.

Hierdoor kunnen we zien of de naaldstand, gasschuif en luchtstelschroef goed staan. Door ervaring en gegevens van eerdere runs kunnen we zien wat we moeten aanpassen om het beste resultaat te behalen.

Dit resultaat is elke klant anders, sommige klanten willen trekkracht over een groot gebied we noemen dit bruikbaar vermogen en sommige klanten willen het maximale vermogen uit hun blok halen, bij dit soort afstellingen loopt de brommer/motor het hardst maar moet er veel gas gegeven worden bij het wegrijden dit komt door de smalle powerband die is ontstaan.

Wilt u ook uw carburateur perfect afgesteld hebben? Neem contact met ons op, het afstellen gebeurt uitsluitend op afspraak zodat we voldoende tijd kunnen vrijmaken.

Onze nieuwsbrief

Monsterseweg 30
2291 PB Wateringen
06-20405568

OPENINGSTIJDEN
Zaterdag 10.00 - 16.00 uur
Woensdag 16.00 - 22.00 uur
En op afspraak


© Dynojet Westland